03 юни 2009

Банка на щастието

От много време искам да споделя нещо, което ми попадна от служебната кореспонденция. Не мога да го изпипам, но все пак ако някой се заинтересува, нека прочете цялата статия на английски. Можеш да я прочетеш и от тук. Ето накратко:
  • В Естония, а и в някои други държави доколкото разбирам, са създанени или още са в проект "Банки на щастието" - Bank of Happiness. Идеята е, че всеки, който има възможност и иска да прави някакви добри дела, го съобщава. Друг, който има нужда от това добро дело, се свързва с него и "транзакцията" става. Някакви символични банкноти участват (вероятно за спомен).
  • В статията един от примерите е: 50 000 естонци (3% от населението) участвали в пролетно почистване през май миналата година, което отнело един ден + няколко месеца планиране + 50 хиляди британски лири. Ако същото било реализирано по конвенционалния начин (може би чрез държавата или общините), би отнело три години и 20 милиона лири.
  • Възможно е сайтът да е този: www.bankofhappiness.org, но ми се струва бедничък за такъв проект. Това е естонската версия.
Без съмнение това е начин едно общество да се облагородява "от нищото". Някакво перпетуум мобиле за добро. Например, в една опростена система от двама човека, ако единият силно се нуждае от нещо, а аз, другият, съм в състояние без много усилия да му го осигуря и го направя, аз ще съм причината благоденствието в тази наша малка система да се увеличи. Аз не съм загубил почти нищо, а той е получил много нещо. Тоест, всичко е станало без голяма цена/разходи. Цената е да пуснеш егото си в отпуск за един ден.

Усещаш ли вкуса на бъдещето? Един ден ще живееш по този начин!

Няма коментари:

Публикуване на коментар