01 юни 2009

"Теория на измамата": Правото на тайно гласуване

Идат избори и ето какво пише Лъчезар Стефанов в книгата си:
Според повечето конституции, да не кажа, според всички, вотът на избирателите се упражнява чрез ТАЙНО ГЛАСУВАНЕ. Кому е необходима тази тайна? Ако отхвърлим тезата, че изборите са някакъв масов обществен заговор, излиза че тайният вот е грижа за сигурността на избирателя. Но това ни вкарва в нов логически абсурд.
Та нали избирателите гласуват за разрешени от законите политически партии, а не за някакви забранени терористични организации. Защо тогава им се налага да се крият? Ако явният вот застрашава индивида, за каква свобода на мненията въобще може да става дума? Защо тогава избирателите не ходят на предизборните митинги маскирани? Нали и там някой може да ги види и да разбере за техните политически пристрастия. Каква е целта на този таен вот, в крайна сметка?
- ЕЛЕМЕНТАРНО, УОТСЪН - би се усмихнал отново Шерлок Холмс - ПОЛИТИЧЕСКАТА КЛАСА СЪВСЕМ НЕ Е ЗАГРИЖЕНА ЗА ИЗБИРАТЕЛЯ, А ЗА СЕБЕ СИ.
Политиците правят своите предизборни обещания, но не се подписват под тях. Но дори и да се подпишат, по какъв начин ще докажа, че съм гласувал за дадена партия, след като вотът ми е бил таен. Аз по никакъв начин не мога да обвиня в измама някоя политическа партия пред съда, защото по никакъв начин няма да съм в състояние да докажа своя вот. Той е бил таен и в правно отношение, напълно недоказуем. Избраните от мен са получили възможността да правят каквото си искат, отнемайки ми правото на каквато и да е директна санкция в случай, че не съм съгласен с тях. Избирателите са изиграни по един колкото елементарен, толкова и класически начин. Това не би било трагедия, ако изборите се провеждаха всяка седмица, а не по един път на няколко години...
Аз почти нямам какво да коментирам. Просто твърдо стоя зад написаното и се чудя защо гласуваме тайно, наистина? Откъде е започнало?

Ще искам да не се знае за кого гласувам, ако ме е СТРАХ от някакви последствия лично за мен. Или ако ме е СРАМ от моя избор и/или съм неспособен да го обоснова, ако воъбще се наложи да се обосновавам пред някого. Не би ли трябвало в общество, което претендира да бъде свободно и демократично, тези въпроси да са отдавна решени? Лъчезар е много, много прав.

Всъщност тези, които пишем по блогове и форуми с истинските си имена, се възползваме от правото си на ЯВНО гласуване. Ясно е аз за кого ще гласувам. Искам един ден всеки да гласува осъзнато и убедено и да няма нужда от таен вот. Хората ще се чувстват по-въвлечени в политиката и по-отговорни по време на избори, освен това ще се спестят доста пари, които отиват за осигуряване на тази "тайна". Няма да има място и за манипулации на някакви безлични надраскани бюлетинки.

На този етап не искам да занимавам форума на ЗЕЛЕНИТЕ с тази тема, но ще се радвам, ако някой, който мине от тук, ми остави препратка за официалните причини, по които е въведено тайното гласуване. Предполагам, че първо е било явното, така че ме интересува кога, от кого и по какви причини е въведено тайно гласуване. Ако междувременно аз открия нещо по въпроса, ще допълня поста.

Няма коментари:

Публикуване на коментар